Wat is ALK?

ALK staat voor Aanhoudende Lichamelijke Klachten. Voorheen werd dit vaak SOLK genoemd. Echter, hou er rekening mee dat ALK een andere inhoud heeft dan de vroegere term SOLK.

Het NALK (het landelijk Netwerk Aanhoudende Lichamelijke Klachten) geeft de volgende definitie van ALK: Klachten die minstens enkele weken duren en het functioneren beperken of lijdensdruk veroorzaken. Het kan gaan om klachten in het kader van een (adequaat behandelde) ziekte of klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte.

Symptomen van ALK

Iedereen heeft weleens last van lichamelijke klachten. Echter, wanneer deze klachten langer dan 6 maanden aanhouden en je steeds meer hinder en/of lijdensdruk ervaart in je dagelijkse leven, dan spreken we van ALK.

Deze klachten kunnen aanwezig zijn in het kader van een (eerdere behandelde) ziekte of de afwezigheid van een bekende ziekte.

Voorbeelden van ALK zijn:

• Chronische pijnklachten, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, rugpijn, nekpijn
  • Aanhoudende spierpijnen
  • Chronische vermoeidheid/CVS
  • Fibromyalgie (langdurige (chronische) pijn in je spieren en bindweefsel)
  • Buikklachten/prikkelbaar darmsyndroom

Het is belangrijk op te merken dat deze klachten erg divers kunnen zijn en variëren van persoon tot persoon. Gelukkig kun je wel iets doen aan je klachten!

Behandeling voor ALK

Jouw biologische, sociale en psychologische factoren hebben invloed op hoe je klachten ontwikkelen en zich in stand houden.

Bij Sol Psychotherapie gaan we deze factoren onderzoeken. Samen bekijken we waar verandering nodig is, waardoor jij terug de regie kan nemen over je klachten en bijgevolg minder belemmering ervaart in je dagelijkse leven.

De behandeling kan bestaan uit:

• Psycho-educatie (uitleg over de diagnose)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Stressmanagement
  • Systeemtherapie en EMDR in geval van trauma
  • Farmacologische behandeling

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig? Meld je dan vandaag nog aan!

Voordelen werken met Sol
Scroll naar boven