ACT

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een therapievorm die toegepast kan worden bij verschillende soorten klachten:

  • Depressie;
  • Angstklachten;
  • Burnout;
  • Chronische pijn;
  • Stressklachten.

Wat is ACT?

ACT is een vorm van gedragstherapie waarbij twee componenten centraal staan: het accepteren van het bestaan van je klachten (acceptance) en het toewijden aan dingen die jij belangrijk vindt in het leven (commitment). Symptomen van klachten worden verlicht door het veranderen van de relatie die cliënten hebben met gedachten omtrent hun klachten. Hiermee wordt dus niet de inhoud van gedachten veranderd, maar de functie.

Bij ACT worden cliënten aangemoedigd om zich te richten op dingen waar zij direct invloed op kunnen uitoefenen, zoals gedrag. De kerngedachte van ACT is dat bepaalde klachten onvermijdelijk zijn en dat niet altijd alles opgelost kan worden.

Hoe werkt ACT in de praktijk?

Een behandeling met ACT zal voor iedere cliënt verschillend zijn. Samen met de therapeut stem je de behandeling af op jouw specifieke behoeften. Je leert beseffen dat constant nadenken over je klachten uiteindelijk niet tot een oplossing zal leiden. Daarnaast leer je dat het nuttiger is om je energie te richten op de zaken waar je waarde aan hecht. Uiteindelijk is het doel dat je zelfstandig leert om te gaan met obstakels die je in het leven zult tegenkomen.

Tijdens een behandeling met ACT wordt gebruik gemaakt van 6 kernprocessen:

  • Acceptatie: gedurende dit proces worden nare gedachten, emoties en klachten uitgenodigd en geaccepteerd zoals ze zijn. Hierdoor krijg je een helder beeld van wat er daadwerkelijk speelt. 
  • Defusie (cognitief): door je gedachten als het ware van een afstand te bekijken, leer je deze los te maken van gedrag. In plaats van automatisch mee te gaan met je gedachten, kun je de ruimte nemen om een ander besluit te nemen.
  • Zelf als context: je leert jezelf te zien in context (samenhang) met de omgeving, zodat je inziet dat je problemen niet zijn wie je bent.
  • het leren scheiden van cognities (kennis, ideeën of overtuigingen) en gedrag. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven, wat je dus de keuzevrijheid geeft om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen, of niet.
  • Contact met het hier en nu: Klachten en zorgen vinden meestal plaats in de toekomst of in het verleden. ACT leert je om in het huidige moment te leven.
  • Waarden in kaart brengen: je leert te bepalen waar je echt waarde aan hecht in het leven, zoals vriendschappen, gezondheid, spiritualiteit et cetera.
  • Handelen met toewijding: door te leren waar je waarde aan hecht, kun je je toewijden aan de dingen die jij echt belangrijk vindt in het leven.

Onze psychologen

Martijn

Martijn Thomas

English native speaking Psychologist
Sheila

Sheila Eekhout

GZ-psycholoog
Eva

Eva van Dijk

GZ-psycholoog
Sophia

Sophia van Ghesel Grothe

Psycholoog
Paulien

Paulien Stams

Psycholoog
Mario

Mario van Wijhe

Psycholoog
Elisabeth

Elisabeth Vriend

GZ-psycholoog

Heb je hulp nodig? Meld je dan vandaag nog aan!

Scroll naar top