CGt

Cognitieve Gedragstherapie gaat er vanuit dat problemen beïnvloed en in stand gehouden worden door iemands gedachten en gedrag. Bij CGt ligt de nadruk op het veranderen van denk-en gedragspatronen. Het is een vorm van psychotherapie die gericht is op het vergroten van autonomie en zelf-controle. Uit onderzoek blijkt dat CGt een effectieve behandeling is bij veel psychische problemen, zoals:

  • depressie
  • fobieën en andere angststoornissen
  • dwangklachten
  • alcoholproblemen

Wat is CGt?

Bij Cognitieve Gedragstherapie onderzoek je samen met je therapeut het effect van je gedachten op hoe je je voelt en gedraagt. Als je geneigd bent in sombere scenario’s te denken, zal dit invloed hebben op hoe je je voelt. Dit heeft weer tot gevolg dat je weinig initiatief neemt omdat je denkt dat het toch geen zin heeft.

Hoe werkt CGt in de praktijk?

In CGt ga je met je therapeut op zoek naar de achterliggende gedachten bij jouw probleemgedrag. Soms zijn die nog niet heel bewust. Gedachten gaan namelijk heel snel, veel sneller dan je kan praten of schrijven. Als je vaak dezelfde negatieve gedachten hebt, heb je bijna niet eens meer door dat je negatief denkt. 

Veel voorkomende negatieve gedachten ga je in je therapie ontdekken, onderzoeken en uitdagen. Bijvoorbeeld: je denkt ‘ik ben niet de moeite waard want ik kan niks’. Met behulp van opdrachten en oefeningen ga je op zoek naar situaties en voorbeelden waarin deze gedachten sterk zijn, en ga je onderzoeken of de gedachten waar zijn. 

Bij CGT worden niet alleen gedachten uitgeplozen. Het gaat er juist om de samenhang tussen jouw gedachten, gevoelens en gedrag te gaan zien, zodat je jezelf beter gaat begrijpen. Pas als je jezelf beter begrijpt, kan je bewuste en gezonde keuzes maken. Wat zou je willen veranderen? Je hebt direct invloed op je eigen gedrag (ook al voelt dat soms helemaal niet zo). Met welk nieuw gedrag zou je willen oefenen? En vooral: hoe voelt het om dat te doen.

Het is vaak spannend om te experimenteren, daarom worden de oefeningen vooraf goed doorgesproken met je therapeut. Door nieuw ervaringen op te doen ga je je vervolgens ook anders voelen in de situatie waarin je je eerst angstig, verdrietig, boos of machteloos voelde. 

Je maakt met je therapeut als het ware een ‘plan van aanpak’ om verschillende situaties op te zoeken en met nieuwe gedragingen en gedachten te experimenteren. Vervolgens ga je rustig evalueren, wat gebeurde er? Wat voelde je? Gebeurde er onverwachte dingen en hoe ging je daar mee om? 

NiceDay

Bij Sol werken we met de NiceDay app waarmee je op de momenten dat jij daar behoefte aan hebt, berichten kunt sturen aan je therapeut. Ook kun je situaties waarmee je geoefend hebt registeren in de app. Jouw behandelaar kan dit dan terug zien. Meestal leest en reageert je therapeut snel. In die app staan ook allerlei handige oefeningen en meer algemene informatie over allerlei klachten en problemen.

Onze psychologen

Maaike
Maaike van der Kaaij
Psycholoog
Anna
Anna Leonte
Psycholoog
noortje-300x350
Noortje Cohen
GZ-psycholoog
Martijn
Martijn Thomas
English native speaking Psychologist
Zhi
Zhi Li
Psycholoog
Sophia
Sophia van Ghesel Grothe
Psycholoog
Wouter
Wouter Schippers
Psycholoog
dianne-300x350
Dianne Chu
Psycholoog
marjolein-300x350
Marjolein Rusch
Psycholoog
lois-300x350
Loïs Vanderheijden
Psycholoog
Jeroen
Jeroen Bartels
GZ-psycholoog
femke-300x350px
Femke Verschure
Verpleegkundige/gedragstherapeutisch medewerker
Esther
Esther Stukker
Psycholoog
Eva
Eva van Dijk
GZ-psycholoog
tamara-300x350
Tamara van Puijvelde
GZ-psycholoog
Paul
Paul Hooplot
Psycholoog
Esra
Esra Acar
Psycholoog
Elise
Elise Lankamp
GZ-psycholoog
Elisabeth
Elisabeth Vriend
GZ-psycholoog
anne-300x350
Anne van Leeuwen
Psycholoog
Paulien
Paulien Stams
Psycholoog
Felix
Felix van den Berg
Psycholoog
Frederique
Frédérique Wesseling
Psycholoog
Naomi_website
Naomi Quaedvlieg
GZ-psycholoog

Heb je hulp nodig? Meld je dan vandaag nog aan!

Scroll naar boven