Veel gestelde vragen

Wij sluiten op voorhand niemand uit. Uit onderzoek blijkt dat juist ook cliënten met meer complexe klachten (die soms al langer bestaan) profiteren van de werkwijze zoals we die bij Sol hebben: intensieve trajecten, beperkt in tijd en met een duidelijk focus. 

Cliënten onder de 18 jaar vallen nog niet onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en kunnen wij helaas alleen aannemen als zij (of hun ouders) de behandeling zelf betalen.  

En cliënten die heel erg verward zijn of waarbij er ernstig gevaar dreigt voor henzelf of hun omgeving, passen niet bij het zorgaanbod van Sol.

Wij bieden geen acute 24 uurs zorg. Daarvoor is je eigen huisarts of de huisartsenpost de aangewezen plek om contact mee op te nemen. Bij suïcidale gedachten of neiging kan je gratis bellen met 113 online, https://www.113.nl/.

Met niet-acute vragen kan je bij Sol terecht, door een gratis adviesgesprek aan te vragen, of je vraag aan ons te mailen. Een van onze therapeuten neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op.

In Nederland geldt voor medische dossiers een wettelijke bewaarplicht van 20 jaar. Uiteraard zorgen wij dat jouw gegevens correct en veilig worde opgeslagen. En natuurlijk heb je altijd toegang tot de gegevens uit jouw dossier, de brieven, de sessieverslagen en eventuele andere documenten die in jouw dossier zijn opgenomen. 

Al onze medewerkers hebben een beroepsgeheim. Ze hebben een geheimhoudingsplicht ondertekend en een recente VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) moeten overleggen om bij Sol aangesloten te worden. 

Soms wordt er informatie over jouw behandeling opgevraagd, door externe partijen, zoals een werkgever, een bedrijfsarts of een naastbetrokkene (partner, ouder, kind, mantelzorger). Er wordt vanuit Sol geen enkele informatie gedeeld met externe partijen tenzij jij daar expliciet en schriftelijk toestemming voor hebt gegeven. Er wordt nooit mondeling informatie verstrekt, altijd uitsluitend schriftelijk en met een kopie naar jou. 

Om voor verzekerde zorg in aanmerking te komen, is er een verwijsbrief nodig van je huisarts, van je bedrijfsarts of van een medisch specialist. Sol is aangesloten bij Zorgdomein.nl , het landelijke, digitale verwijs platform waar de meeste artsen in Nederland gebruik van maken. Maar een andere verwijsbrief is natuurlijk ook prima. Zodra je verwijzing bij Sol binnen is, nemen we direct contact met je op om de eerste afspraken te plannen. Er is geen wachttijd, je kunt direct beginnen. We sturen je een vragenlijst en een email waar alles nog eens in staat.

In de intake heb je een gesprek met een psycholoog en een gesprek met je regiebehandelaar. Er wordt een diagnose gesteld en er wordt een behandelovereenkomst opgesteld. Je huisarts krijgt een korte brief dat de behandeling is gestart. De vervolgafspraken worden ruim van tevoren gepland.

Gemiddeld duurt een therapie bij Sol twee tot drie maanden. Dat is kort en intensief. Soms is er een goede reden iets langer door te gaan. Bijvoorbeeld omdat het gewenst is dat je partner een keer mee komt naar de sessie. 

In de afrondingsfase wordt altijd duidelijk van tevoren afgesproken wanneer het laatste contact is. Ook worden er dan metingen gedaan om de verbeteringen te kunnen constateren. Er wordt altijd een follow up gesprek gepland, twee maanden na afsluiten van de behandeling. Je wordt gevraagd Sol te waarderen op Zorgkaart Nederland.

Het is onze missie om cliënten goed en vlot en veilig te helpen. Natuurlijk kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de bejegening of de behandeling, of over de financiële afwikkeling. Alle feedback stellen wij zeer op prijs. We vinden het naar als je niet tevreden bent, en horen dat graag direct van je.  Als we er samen niet uitkomen, dan kan je gebruik maken van de Klachtenregeling van de LVVP, waarbij wij als praktijk zijn aangesloten. (https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/)

Niemand behalve jij en je psycholoog. De NiceDay app is een makkelijke en veilige manier om te communiceren met je therapeut, hoe en wanneer jij dat wenst. Je kunt chatten, bellen, videobellen of reminders voor bepaalde opdrachten en oefeningen ontvangen via NiceDay. Inmiddels zijn er honderden cliënten behandeld met NiceDay. De ervaring leert dat mensen vaak in het begin wat reserves hebben, maar snel overtuigd zijn dat ze heel goed geholpen worden met behulp van de NiceDay app. De inhoudelijke informatie die jij en je therapeut delen in de app, is alleen voor jullie toegankelijk en zichtbaar. Soms is er sprake van een tweede behandelaar, of een regiebehandelaar. Uiteraard kan die ook de informatie inzien, die over jouw behandeling gaat.

We doen ons best om de vragen die het meest gesteld worden hier te beantwoorden, maar het kan natuurlijk voorkomen dat jouw vraag er niet bij staat. Gebruik onderstaande knop om jouw vraag alsnog te stellen.

Scroll naar top

Stel je vraag

Stel hieronder je vraag aan een van onze experts, we proberen binnen 2 werkdagen te reageren.