Veel gestelde vragen
In principe voor iedereen die hulp kan gebruiken bij mentale klachten.
Het liefst behandelen we dan ook iedereen die zorg nodig heeft.
Echter, in sommige gevallen kan het voorkomen dat Sol niet de juiste zorg kan bieden.
Bekijk de exclusie criteria in welke gevallen we geen zorg kunnen bieden.
Wij bieden geen acute 24 uurs zorg. Daarvoor is je eigen huisarts of de huisartsenpost de aangewezen plek om contact mee op te nemen. Bij suïcidale gedachten of neiging kan je gratis bellen met 113 online, https://www.113.nl/.
Met niet-acute vragen kan je bij Sol terecht door je vraag aan ons te mailen.
In Nederland geldt voor medische dossiers een wettelijke bewaarplicht van 20 jaar. Uiteraard zorgen wij dat jouw gegevens correct en veilig worde opgeslagen. En natuurlijk heb je altijd toegang tot de gegevens uit jouw dossier, de brieven, de sessieverslagen en eventuele andere documenten die in jouw dossier zijn opgenomen.
Al onze medewerkers hebben een beroepsgeheim. Ze hebben een geheimhoudingsplicht ondertekend en een recente VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) moeten overleggen om bij Sol aangesloten te worden.
Soms wordt er informatie over jouw behandeling opgevraagd, door externe partijen, zoals een werkgever, een bedrijfsarts of een naastbetrokkene (partner, ouder, kind, mantelzorger). Er wordt vanuit Sol geen enkele informatie gedeeld met externe partijen tenzij jij daar expliciet en schriftelijk toestemming voor hebt gegeven. Er wordt nooit mondeling informatie verstrekt, altijd uitsluitend schriftelijk en met een kopie naar jou.
Om voor verzekerde zorg in aanmerking te komen, is er een verwijsbrief nodig van je huisarts, van je bedrijfsarts of van een medisch specialist. Sol is aangesloten bij Zorgdomein.nl, het landelijke, digitale verwijs platform waar de meeste artsen in Nederland gebruik van maken. Maar een andere verwijsbrief is natuurlijk ook prima. Zodra je verwijzing bij Sol binnen is, gaan we kijken welke behandelaar geschikt is. Nadat je verwijsbrief beoordeeld is, nemen we contact met je op om een 1e en 2e intake met je te plannen.
In de intake heb je een gesprek met een psycholoog en een gesprek met je regiebehandelaar. Er wordt een diagnose gesteld en er wordt een behandelovereenkomst opgesteld. Je huisarts krijgt een korte brief dat de behandeling is gestart. De vervolgafspraken worden ruim van tevoren gepland.
Gemiddeld duurt een therapie bij Sol drie tot vier maanden. Dat is kort en intensief. Soms is er een goede reden iets langer door te gaan. Bijvoorbeeld omdat het gewenst is dat je partner een keer mee komt naar de sessie.
In de afrondingsfase wordt altijd duidelijk van tevoren afgesproken wanneer het laatste contact is. Ook worden er dan metingen gedaan om de verbeteringen te kunnen constateren. Er wordt altijd een follow up gesprek gepland, twee maanden na afsluiten van de behandeling. Je wordt gevraagd Sol te waarderen op Zorgkaart Nederland.
Zie onze klachten en geschillen regeling.
Niemand behalve jij en je psycholoog. De NiceDay app is een makkelijke en veilige manier om te communiceren met je therapeut, hoe en wanneer jij dat wenst. Je kunt chatten, bellen, videobellen of reminders voor bepaalde opdrachten en oefeningen ontvangen via NiceDay. Inmiddels zijn er honderden cliënten behandeld met NiceDay. De ervaring leert dat mensen vaak in het begin wat reserves hebben, maar snel overtuigd zijn dat ze heel goed geholpen worden met behulp van de NiceDay app. De inhoudelijke informatie die jij en je therapeut delen in de app, is alleen voor jullie toegankelijk en zichtbaar. Soms is er sprake van een tweede behandelaar, of een regiebehandelaar. Uiteraard kan die ook de informatie inzien, die over jouw behandeling gaat.
We doen ons best om de vragen die het meest gesteld worden hier te beantwoorden, maar het kan natuurlijk voorkomen dat jouw vraag er niet bij staat. Gebruik onderstaande knop om jouw vraag alsnog te stellen.